Fotbalové dresy klubů
Fotbalový dres už dnes není jen prostředkem k rozpoznání toho, který tým právě vstřelil gól. Stal se z něj symbol jednoty a hrdosti týmu, ale také celé fotbalové kultury. Fotbalový dres může lidi propojovat a dát jim pocit sounáležitosti, ale také se může stát zdrojem kontroverze, která je rozdělí. Pojďme se v dnešním článku podívat na fotbalové dresy a vše, co s nimi souvisí, trochu blíže.
Historie fotbalových dresů
Fotbalové dresy ve svých počátcích rozhodně nevypadaly tak, jak je známe dnes. Určitě tušíte, že zdaleka nedisponovaly tak pokročilými schopnostmi, co se týče prodyšnosti a odvodu vlhkosti od těla. Možná vás ale překvapí, jak moc se první fotbalové „dresy“ od těch dnešních lišily.
Počátky fotbalových dresů
Historie fotbalových dresů sahá až k samým počátkům tohoto sportu, tedy zhruba do poloviny 19. století. Pravidla pro to, jak by se měli fotbalisté na hřiště obléknout, byla samozřejmě zpočátku velmi laxní. Úplně první zápasy se tak mnohdy hrály v běžném každodenním oblečení, případně v těžkých vlněných dresech, které s každou kapkou potu více a více těžkly.
Bylo to ale už v 19. století, kdy si kluby začaly uvědomovat potřebu odlišit se na hřišti od ostatních, a už v této době se začaly rýsovat různé klubové barvy a symboly. Do konce 19. století přijala většina klubů ve Velké Británii a Evropě specifické soupravy, včetně dresů, trenýrek a ponožek, v barvách jednotlivých klubů a někdy s jejich znakem nebo emblémem.
Vývoj materiálů a technologií
Od vlněných dresů se samozřejmě upouštělo tak rychle, jak to jen šlo, a materiál dresů začal procházet výraznými změnami. Z vlny se přecházelo na bavlnu, která ale samozřejmě také není ideální. Až v druhé polovině 20. století se začaly objevovat fotbalové dresy ze syntetických materiálů, jako je nylon a polyester, které byly výrazně lehčí a rychleji schly. A už na konci století přišli největší výrobci s prodyšnějšími tkaninami, které dobře odvádějí vlhkost.
V dnešní době už jsou standardem syntetické materiály a funkční technologie, navržené pro optimální fotbalový výkon. Odvod vlhkosti, prodyšnost a dynamické střihy jsou samozřejmostí. Výrobci se v dnešní době více soustředí na vývoj chytrých tkanin a ekologicky udržitelnou výrobu z recyklovaných materiálů.
Významné změny v designu
I design si prošel bouřlivým vývojem. Od úplných počátků, kdy se od sebe týmy odlišovaly pouze jinak barevnými čepicemi, k dnešnímu trendu dostupné personalizace to byla dlouhá cesta. Velkým zlomem byla 70. léta, kdy do designu fotbalových dresů poprvé vstoupil sponzoring – jako jeden z prvních významných případů se uvádí umístění loga Jägermeister na dresech německého klubu Eintracht Braunschweig v roce 1973.
Přečtěte si také náš článek: Jak vybrat správné sportovní oblečení pro klub
Co je zajímavé, teprve v 80. letech začalo být standardem umisťovat na zadní stranu dresů jména a čísla hráčů. To představovalo počátek personalizace, která se postupně stávala běžnější a běžnější záležitostí – až k dnešku, kdy si i malé kluby nebo školní týmy mohou dovolit dres s designem přesně přizpůsobeným na míru.
Význam dresů pro kluby
Ačkoliv hlavním cílem dresů vždy bylo výrazné odlišení dvou týmů na hřišti, tyto úbory mají i hlubší význam. Velmi rychle poté, co se ve světě fotbalu objevily, se totiž staly jedním z nejvýraznějších symbolů klubové identity.
Identita klubu a fanoušků
Jména některých fotbalových klubů vás okamžitě napadnou, už jen když spatříte barevnou kombinaci, kterou nosí na dresech. Klubové barvy, ve kterých týmy předstupují před soupeře a fanoušky, společně se znakem se staly nedílnou součástí jedinečnosti každého týmu.
Barvy, znak a designové prvky jsou mnohdy hluboce spjaty s historií a tradicemi klubu. A tak samozřejmě představují vyjádření toho, že někdo k danému týmu patří – ať už jako hráč, nebo fanoušek – a jsou zdrojem klubové hrdosti.
Marketing a prodej dresů
Fotbalové dresy mohou být samozřejmě také výnosným zdrojem příjmů. Větší i menší kluby nabízejí ke koupi dresy a další fanouškovský merch, což v některých případech představuje výrazný podíl ve financování klubu. Fanouškovské dresy známých fotbalových klubů dokonce patří k vůbec nejprodávanějším typům sportovního oblečení vůbec.
Dalším způsobem, jak kluby na fotbalových dresech vydělávají, je samozřejmě sponzoring. Dresy, a to u větších i menších klubů, totiž představují skvělou reklamní plochu. Klub může přijmout sponzoring od nejrůznějších společností, jejichž logo poté umístí na dresy, anebo od výrobce dresů samotného.
Speciální edice a limitované kolekce
Samostatnou kapitolou fanouškovského merche jsou dresy spojené s různými významnými událostmi a milníky. Velmi oblíbené jsou limitované edice dresů k příležitosti výročí klubu, dresy vytvořené ve spolupráci se známými designéry, dresy z vítězných sezón a samozřejmě dresy, které skutečně nosili významní hráči. Takové kousky se mohou stát i sběratelskými předměty s velmi vysokou hodnotou.
Ikonické fotbalové dresy
Dresy jsou nedílnou součástí fotbalové kultury, a tak se jim také dostává spousta pozornosti – v případě velkých klubů jsou jakékoliv změny vyloženě pod drobnohledem. Pojďme se podívat na to, o kterých dresech se v historii fotbalu nejvíce mluvilo.
Přečtěte si také náš článek: Jaké jsou výhody vlastního klubového oblečení
Klasické dresy historických klubů
Real Madrid 1955–1960
Bílá souprava, ve které španělský Real Madrid vyhrál prvních pět evropských pohárů, se stala symbolem úspěšnosti tohoto klubu. I když design prošel nejrůznějšími změnami, Real si dodnes zakládá na celobílých dresech.
Brazilský národní tým 1970
Ikonická žlutozelená souprava Brazílie, známá jako „Canarinho“ (kanárek), se stala prakticky národním symbolem. Design sice každoročně prochází změnami, ale základní barvy i styl zůstávají.
Manchester United 1968
Červený domácí dres s bílými trenýrkami a černými ponožkami, ve kterém anglický Manchester United odehrál a vyhrál evropský pohár v roce 1968, se stal základem pro všechny dresy, které po něm následovaly.
AC Milan 1988–1990
Konec osmdesátých a začátek devadesátých let byl pro AC Milán zlatou érou, ze které si fanoušci jednoznačně zapamatovali červeno-černé pruhované dresy. Ty se tak staly neměnnou součástí milánských dresů, na které stojí každý nový design italského týmu.
Nejznámější dresy moderní éry
V nekonečné záplavě fotbalových klubů a jejich dresů je těžké se zorientovat. Existuje ale několik výjimek, které poznáte na první pohled a bez zaváhání – a které rozhodně vídáte velmi často i mimo fotbalové prostředí.
- FC Barcelona 2010-2011
- Manchester United 1998–1999
- Arsenal F.C. 2003–2004
- Brazilský národní tým 2002
- Španělský národní tým 2010
- Chelsea F.C. 2011–2012
Dresy, které změnily historii
Argentina 1986
Nezaměnitelný dres v kombinaci bílé a světle modré, ve kterém Diego Maradona vstřelil legendární gól ve čtvrtfinále mistrovství světa 1986, rozhodně patří k těm nejvýznamnějším v historii. Argentina turnaj vyhrála a tento dres se tak stal jedním z nejikoničtějších dresů vůbec.
Anglie 1966
Dres, který anglický národní tým oblékl na svém jediném vyhraném World Cupu, se stal okamžitě ikonou. Po finálovém zápase se Západním Německem a hattricku Geoffa Hursta nebyla jiná možnost, než aby tento dres vstoupil do historie.
Design a výroba fotbalových dresů
Určitě vás nepřekvapí, že výroba fotbalových dresů, od tkaniny až po design a branding, je komplexní proces. Vyžaduje nejen technické zkušenosti a pokročilé výrobní technologie, ale také dokonalou znalost nároků fotbalu a pořádnou dávku kreativity.
Proces návrhu dresů
Výroba dresů začíná u návrhu. Cílem je vytvořit dres, který je funkční, má promyšlené detaily a odráží identitu a dědictví klubu. U grafického návrhu se proto často začíná rešerší klubu, jeho historie a hodnot, stejně jako dosavadních designů, na základě čehož následně vznikají první nákresy.
Ty se ovšem málokdy stávají finální verzí dresů. Proces návrhů může být poměrně náročný a zdlouhavý. Mnohdy dlouho trvá, než se designér a vedení klubu shodnou na konečné podobě dresů – pokud ale opravdu úzce spolupracují a soustředí se na to, aby dresy vystihovaly podstatu klubu, může vzniknout skutečně výjimečný design.
Výběr barev a vzorů
Výběr barev je u fotbalových dresů zásadní. Typicky vychází z tradičních barev klubu, které jsou nedílnou součástí jeho identity. Někdy je ovšem potřeba vybrat také sekundární barvy, obzvlášť pro výrazné odlišení domácích a venkovních sad dresů.
Vzory mohou být inspirovány historickými soupravami nebo významnými vzory z minulosti klubu. Někteří návrháři se naopak mohou rozhodnout pro více šokující design a zkombinovat tradiční barevné kombinace s divočejšími, kreativními vzory a tvary.
Výroba a technologie tisku
Tím hlavním pro samotný výkon na fotbalovém hřišti je ale samozřejmě proces výroby a volba materiálů pro dresy. Výrobci v současné době nejčastěji používají syntetické tkaniny, které vykazují vynikající funkční vlastnosti, a čím dál častěji sahají po recyklovaných materiálech.
Zásadní je také personalizace, tedy proces potisku fotbalových dresů. Na dresy je potřeba natisknout číslo a jméno hráče, logo klubu, případně loga sponzorů. K tomu je možné využít sublimační tisk, při němž se vzory tisknou na látku pomocí tepla a tlaku a později neblednou ani se neodlupují. Cenově výhodnou, ovšem méně trvanlivou metodou je také sítotisk. Na prémiové fotbalové dresy se naopak může například logo klubu vyšít.
Vliv sponzorů na design dresů
Od chvíle, kdy se z fotbalového dresu oficiálně stala reklamní plocha, se sponzoři významně podíleli na jejich designu. Návrháři tak musí často svůj design přizpůsobit právě logům různých velkých sponzorů a jejich umístění.
Historie sponzorství na dresech
Koncept sponzoringu pronikl do světa fotbalových dresů v 70. letech minulého století. Jedním z prvních významných případů, jak už jsme zmínili, se stalo umístění loga Jägermeister na fotbalové dresy klubu Eintracht Braunschweig. Následovaly například kluby Derby County s logem Saab a Liverpool s logem Hitachi.
V 80. letech se sponzoring stal běžnou součástí fotbalu a loga sponzorů se na fotbalových dresech začala objevovat pravidelně. Sponzoři si dobře uvědomovali dosah, který umístění loga na dresy velkých fobalových klubů zajistí, a kluby si tak mohly začít vybírat, s kým chtějí spolupracovat.
Příklady vlivných sponzorů
Ve 21. století už se smlouvy mezi sponzory a kluby pohybují často v astronomických hodnotách. Velké značky, letecké společnosti, technologické firmy i finanční instituce uzavírají s významnými kluby ve vyšších soutěžích mnohamilionové kontrakty.
K těm nejvýznamnějším patří:
- Emirates (sponzorované kluby: Arsenal, Real Madrid, AC Milan, Paris Saint-Germain)
- Sharp (sponzorovaný klub: Manchester United 1982–2000)
- Carlsberg (sponzorovaný klub: Liverpool 1992–2010)
- Vodafone (sponzorovaný klub: Manchester United 2000–2006)
Kontroverze a změny ve sponzoringu
Nejeden případ sponzoringu ve fotbale ale vzbudil více pozornosti, než sponzor a klub zamýšlely. Se smlouvami v tak závratných výškách, ve kterých se fotbalový sponzoring pohybuje, v kombinaci s tím, že se jedná o sponzoring ve sportu, bylo od začátku jasné, že bude docházet k různým menším či větším kontroverzím.
Tou největší je dlouhodobě otázka sponzoringu od značek alkoholu a sázkových společností, který by mohl negativně ovlivňovat názory a návyky zejména mladších fanoušků. V některých zemích, například ve Francii, se na tento typ sponzoringu vztahují přísná omezení či zákazy.
Podobně kontroverzní reakce vzbuzují etické otázky. K tomu došlo například v reakci na rozsáhlý sponzoring ze strany Quatar Airways, státem vlastněné letecké společnosti. Někteří fanoušci se proti této společnosti bouřili kvůli obavám o dodržování lidských práv v Kataru. Stejnou vlnu nevole vzbudil také World Cup 2022, který se odehrával přímo v Kataru. Velmi kontroverzní byla také sponzorská smlouva Newcastlu United s poskytovatelem půjček Wonga. Newcastle se na základě reakce fanoušků rozhodl smlouvu s tímto sponzorem neprodloužit.
Fotbalové dresy a kultura
Fotbalové dresy jsou víc než jen uniformy. Mohou představovat kulturní symboly, které odrážejí identitu týmu, jeho historii a fanouškovskou základnu.
Dresy jako módní trend
Dresy už dnes nepatří nutně jen na fotbalové hřiště či tribunu. Ze sportovního úboru se staly oblíbeným streetwearovým zbožím po celém světě. Lidé si oblíbili nejen jejich pohodlí a prodyšnost, kterou ocení i mimo trávník, ale také estetiku a kulturní význam, který mnohé dresy nesou.
Význam dresů v různých zemích
V některých zemích je nošení fotbalového dresu jakožto běžné součásti každodenního šatníku běžnější než v jiných. Například v Brazílii, Argentině, Itálii, Španělsku nebo Velké Británii symbolizují dresy národních týmů vlastenectví a národní hrdost. Platí to, i když se zrovna nekoná žádný významný fotbalový turnaj – v období mistrovství světa se ale fotbalový dres stává prakticky povinnou výbavou.
Dresy na mezinárodních turnajích
V době, kdy probíhají zásadní fotbalové soutěže, zejména World Cup, je nošení fotbalových dresů národních týmů běžnou záležitostí i v zemích, pro které fotbal takovou symboliku nenese. A u nás tomu není jinak.
Prakticky samozřejmostí jsou ale dresy pro fanoušky, kteří turnaje sledují přímo na místě. Okolí konání velkých fotbalových soutěží se tak mění v „přehlídku“ nejrůznějších národních symbolů, barev a oslav tradic jednotlivých zemí. Svou zemi na takových událostech reprezentují nejen hráči, ale i sami fanoušci.
Současné trendy v designu fotbalových dresů
Fotbalové dresy se od svých počátků výrazně změnily – a mění se i nadále. Ty dnešní se v mnohém liší i od dresů, které fotbalisté nosili před 5 či 10 lety.
Ekologické a udržitelné materiály
Velkým trendem je v současné době to, že výrobci tíhnou k udržitelnější výrobě. Dbají na spotřebu vody, uhlíkovou stopu dresů a celkově se snaží snížit jejich negativní dopad na životní prostředí.
Jedním z důkazů těchto snah jsou například recyklované materiály, které se k výrobě fotbalových dresů stále častěji používají. Může jít o recyklovaný polyester nebo třeba recyklované plasty z oceánu, jejichž využitím při výrobě dresů se nedávno pochlubila například značka Adidas.
Inovace v designu a technologiích
Co se týče designu a technologií, směřují výrobci stále zejména k vylepšování výkonu. Přicházejí s novými technologiemi pro ještě lepší prodyšnost, odvod vlhkosti i tepelnou izolaci. Oblíbené jsou také bezešvé konstrukce a kompresní oblečení, které může přispět k lepšímu výkonu na trávníku.
Personalizace dresů pro fanoušky
Při navrhování a výrobě dresů a dalšího fotbalového vybavení se dnes už téměř automaticky myslí i na fanoušky, a to i v menších klubech. Je tak běžné, že si dnes příznivci mohou kromě klasických dresů s čísly a jmény oblíbených fotbalistů mohou pořídit také svou vlastní, personalizovanou verzi dresu klubu, kterému fandí.
Budoucnost fotbalových dresů
Když se ohlédneme za dosavadním vývojem fotbalových dresů a za tím, jak dlouhou cestu od úplných fotbalových počátků urazily, je jasné, že nás na poli fotbalových dresů v následujících letech čeká ještě spousta novinek.
Predikce a trendy pro nadcházející roky
Výrazný posun můžeme pravděpodobně očekávat v udržitelnosti výroby, která už teď patří k velkým tématům, jež světem fotbalového oblečení rezonují. K ekologickému přístupu se, doufejme, přidá i velký důraz na zodpovědné získávání zdrojů a etickou výrobu.
Role technologií v budoucnosti dresů
Co se týče nových technologií, fotbalové dresy čeká dost pravděpodobně bouřlivý vývoj. Už teď výrobci experimentují s chytrými tkaninami a různými zabudovanými senzory, které jsou schopné monitorovat zdravotní stav a výkon sportovce. A zatímco dnes se jedná o novinku, nad kterou se podivujeme, v nejbližších letech se podobné technologie pravděpodobně stanou běžnou realitou.
Jak se mohou dresy vyvíjet v souvislosti s fotbalem
S tím, jak se budou rozvíjet technologie ve fotbalových dresech, nás dost možná čeká i vývoj ve fotbale samotném. S podrobnější analýzou tělesných funkcí a možnostmi optimalizace výkonu se může začít měnit i způsob samotné hry. Od tohoto vývoje nás ale ještě nejspíš dělí pěkných pár let.
Doufejme, že fotbalové dresy budou i nadále symbolem týmové hrdosti a sounáležitosti, jak je tomu teď. I díky bohatým možnostem personalizace představují jedinečný způsob, jak se fanoušci mohou identifikovat se svým oblíbeným klubem – a v období mistrovství světa vyjádřit příslušnost ke své zemi.