Sponzoři na dresech: Jak efektivně zapracovat logo do designu

Sponzoring je neoddělitelnou součástí sportu, po sportovním výkonu snad jednou z nejdůležitějších. Snad u většiny profesionálních sportovních klubů najdeme na nejvýraznější přední části nebo na zádech umístěná loga hlavních sponzorů a partnerů klubu. V poslední době se však kluby začaly snažit o to, aby loga sponzorů co nejlépe zapadla do celkového vizuální konceptu dresů a nepůsobila příliš rušivě. Jak zpracovat design svých dresů, aby výsledek tvořil jednotný grafický koncept?

Proč záleží na chytrém zapracování loga

Špatně umístěné nebo příliš velké logo může dresy dominovat víc než samotné klubové barvy nebo klubové logo. Pokud však logo umístíte chytře bude na dresu působit zcela přirozeně a může dokonce i výsledný vzhled soupravy posunout o level výše. 

Na prvním dojmu záleží

Když tým nastoupí na hřiště, je dres právě tím, co jako první diváci vidí. Dobře začleněná loga hlavních partnerů a sponzorů okamžitě vzbudí dojem profesionálního přístupu a mohou působit důvěryhodně. Tyto vlastnosti dokáží oslovit fanoušky, média, ale také potencionální budoucí sponzory. Pokud je váš dres přeplněný logy bez „ladu a skladu”, působí výsledek spíše amatérsky. Je proto nutné, aby grafika dresu působila elegantně a vyváženě, jen tak můžete vybudovat a pozvednout image svého týmu.

Vyvážení týmové identity a prostoru sponzora

Na prvním místě by samozřejmě měla být klubová identita a klubové barvy. Sponzoři však mívají celou řadu požadavků a vzhledem k tomu, že zpravidla uzavírají s kluby smlouvu, mohou si v ní také určit jakou formou chtějí být propagování. Je proto důležité již při uzavírání smlouvy probrat jaký typ loga v jaké velikosti budou chtít své logo na dres umístit. 

Nezapomínejte však na zásadu, že tým by měl vždy být na první místě. Barvy, fonty a umístění by měly být na drese umístěny tak, aby působily harmonicky a do celkového vzhledu dresu dobře zapadly. V potaz byste měli vzít také, zda není ve vašem sportu nějaké omezení pro umístění reklam například v jejich maximální velikosti. 

Víc než jen obrázek na dresu

Sponzoring není jen o náhodném umístění loga sponzora na dres. Sponzoři chtějí být dobře vidět, ale také být zapamatovatelní. Díky dobře vyladěnému umístění loga se tak může stát ke spokojenosti všech. Logo by proto mělo být za všech okolností dobře čitelné i v případě, že se hráč pohybuje. Je třeba myslet i na to, že logo sponzora není záležitost na jednu sezónu, na snímcích a videích budou loga viditelná ještě na dlouhá léta. 

Kam umístit loga sponzorů

Strategické umístění loga sponzora je zásadní pro viditelnost, design a celkové vyznění dresu. Loga by však neměla odvádět pozornost od vizuální identity týmu. Je proto důležité vědět, jaké zóny na dresech jsou k umístění loga sponzorů nejvhodnější, aby sponzor využil svůj marketingový prostor na maximum.

Primární prostor pro sponzory

Nejlukrativnější prostor pro umístění loga sponzora je oblast hrudníku. Tato oblast je většinou první, které si lidé všimnou při zápasech, televizních přenosech a v hlavní roli je tato oblast i na reportážních fotografiích. 

Při umisťování loga na hruď je vhodné jej zarovnat na střed mezi ramena a zvolit přiměřenou velikost. Aby bylo logo dobře čitelné a zároveň nezastínilo logo týmu, uvádí se, že je vhodné, aby zabíralo 20 až 30 % plochy na přední straně dresu. Některé asociace však mohou velikost těchto reklam dále upravovat, je proto dobré si vždy najít konkrétní ligové předpisy

Sekundární prostor

Velmi populární oblastí pro umisťování reklam jsou také rukávy a ramena. S označováním rukávů se setkáme napříč sporty jako fotbal, rugby, basketbal, ale také v e-sportu. Loga jsou v tomto případě viditelná v pohybu, ale také při poskytování rozhovorů. 

Umístění grafiky je tak nejčastěji v oblasti ramenního švu, ale i zde je nutné myslet na přiměřenou velikost loga. Pokud byste velikost loga přehnali bude se logo při nošení muchlat, nebo deformovat. Některé kluby mohou využívat pro sponzoring pouze jeden z rukávů, pro druhý je někdy předepsána nutnost umístění loga soutěže.

Zadní strana dresu

Ve fotbale, volejbale nebo basketbalu je zadní strana dresu rovněž velice lukrativní oblastí pro umístění loga sponzora. Při umisťování na záda je nutné myslet na to, aby grafika nenarušovala čitelnost čísla hráče. V případě zadní strany dresu je možné vybírat z umístění sponzorského loga nad nebo pod číslem hráče. Loga umístěná nad číslem jsou dobře viditelná v případě vstřelení gólu a oslav, kdy hráč zvedá ruce nad hlavu.

Umístění pod číslem je vhodnější pro větší loga, nebo tučný text, je efektivní pro zápasové sady, ale i tréninkové soupravy.

Šortky a další vybavení

I když jsou tyto součásti hráčského vybavení někdy přehlížené, i tyto prostory představují lukrativní prostor pro sponzory. Na šortkách bývají loga sponzorů většinou umístěna na opačné noze od klubového znaku. Ideální je, pokud jsou loga malá a zároveň ostrá a dobře rozpoznatelná. Rozšířené je také používání sponzorských reklam na zadní straně šortek.

Další prostor představují také tréninkové soupravy, tepláky, mikiny, vycházkové oblečení. Prostor na nich je většinou vyhrazen pro hlavní sponzory, kteří chtějí být v expozici po co nejdelší časový úsek včetně rozcvičky a pozápasových konferencí. 

Jak efektivně umístit logo sponzora

Logo sponzora nemůže vypadat na dresu jako nálepka. Správně integrované logo se musí stát součástí soupravy a může zvyšovat její estetickou kvalitu. Dobře připravený design vytváří z klubového designu a reklamy harmonický celek, který představuje silnou identitu týmu.

Přizpůsobení

Jedním z nejjednodušších způsobů na vizuální sladění sponzora a klubového vizuálu je barevné přizpůsobení loga sponzora barevnému schématu dresu. Pokud je dres tmavý, může se logo objevit v bílé, stříbrné nebo jednobarevné verzi místo originálního vícebarevného designu. Na jasných nebo vzorovaných dresech je vhodné volit kontrastní barvu. Většina sponzorů má tento branding poměrně propracovaný a poskytuje detailní pokyny pro nakládání s jejich logem včetně zjednodušených podob jejich loga. 

Méně je více

Ačkoliv může lákat umístění více sponzorských log pro maximalizaci výnosu z reklamy, přehlcení dresu reklamou může poškodit každou jednotlivou značku. Zlaté pravidlo proto říká, že je vhodné mít prostor pro primárního sponzora na hrudi a prostor pro jednoho až dva sponzory na rukávech, ramenou nebo šortkách. Přehlcení logy totiž také ztěžuje soustředění divákům, sponzoři tak přicházejí o pozornost, místo aby ji získali.

Různá velikost pro různé sady

Loga sponzorů mohou být umístěna i na dalším oblečení než pouze na zápasových soupravách. Je proto důležité promyslet velikost a umístění reklamy i na dalším oblečení. Tréninkové nebo rozcvičovací soupravy nebývají tak pevně omezena pravidly pro umístění a velikost reklamy. Je zde rovněž větší prostor pro jejich umístění například na bundách a mikinách s kapucí. Dresy pro příznivce klubu pro změnu mohou obsahovat loga sponzorů v menší podobě, než je tomu na originálních zápasových dresech.

Praktické tipy a triky

Efektivní integrace loga začíná dlouho před tím, než jdou dresy do tisku. Je nutné plánovat dopředu a efektivně komunikovat se sponzorem o jeho představách. Dobře zvládnutý proces designování šetří čas a omezuje frustraci. Výsledné dresy by měly vypadat profesionálně a měly by být důvodem k hrdosti pro hráče i sponzory. 

Plánujte s předstihem

Dobrý design nezačíná návrhem pozadí, ale určením hlavních zón pro umístění reklamy sponzorů. S těmito poli je nutné zacházet jako s plnohodnotnou součástí návrhu, nikoliv jako s dodatečnými prvky, které se budou do návrhu začleňovat později. 

Vše byste měli také dostatečně předem řešit se sponzory a poskytnout jim návrh dresu k připomínkování. Jen tak můžete společně sladit očekávání a vykročit k úspěšnému a dlouhodobému partnerství.

Nebojte se sublimace

Pokud jste se rozhodli pro komplexní a graficky nápadité řešení dresu, nebojte se opatřit dresy sublimačním potiskem. Ten si velmi dobře poradí i s barevnými přechody a dynamickými vzory. Tento způsob potisku slibuje velmi dobré výsledky při integraci loga sponzorů. Loga a celkový design se stávají součástí dresu, a tak oblečení nedostává žádnou dodatečnou váhu navíc a tisk je celkově velmi ostrý a trvanlivý.

Nezapomínejte na klubovou identitu

Vyjednávání se sponzory může být náročným a dlouhým procesem. Ačkoliv peníze ze spolupráce jsou pro váš klub určitě důležité, neměli byste zapomínat na to, že by se v tom všem neměl ztratit váš klub. Vlastní dres by měl zůstat výjimečnou záležitostí. Rozhodně by na něm měly být dobře rozpoznatelné klubové barvy a čísla dresů včetně jmen hráčů musí být dobře čitelná. 

Když se týmový duch spojí se sílou značky

Sponzoring není jen o zisku financí pro klub. Jde především o budování strategických partnerství, která posilují identitu týmu. Dobře navržený dres dělá víc než loga. Včasným plánováním a spolupráce se sponzory můžete kreativně přizpůsobit dresy všem požadavkům a dát vzniknout návrhu, který bude budit hrdost u hráčů, fanoušků, ale i vašich partnerů. 

Nejlepší dresy se nenosí jen v den zápasu, ale stávají se ikonickým symbolem klubu v širokém spektru událostí a okamžiků. Díky chytré integraci sponzorů do designu dresů se každý hráč, ale i fanoušek stává ambasadorem sponzorské značky. Udělejte ze svých dresů ikonický odkaz!