Otevřeli jsme první Macron Sports Hub v ČR 🌟

Jak vytvořit jedinečný týmový branding oblečení

Součástí klubové kultury je i jedinečný týmový brand oblečení. Není to jen o tom, že hráči a realizační tým nosí stejné oblečení, jde o vytváření dojmu jednoty a pospolitosti v týmu. Jedinečná identita, kterou váš tým vyzařuje pro okolní svět. Dobře navržený branding podporuje týmového ducha, ale také dělá dojem na fanoušky klubu i vaši konkurenci. Ať už hledáte brandovou identitu pro profesionální sportovní tým, nebo pro nadšené amatéry, jistě v tomto článku najdete informace, které vám pomohou vyniknout na hřišti i mimo něj.

Proč je týmový branding důležitý?

Velmi jednoduše řečeno je branding obraz vašeho týmu pro vnější svět. Proto byste před vytvářením brandu měli myslet na to, jak chcete, by vás ostatní vnímali. Ve světě sportu se branding týká především fanoušků, sponzorů a hráčů v klubu. Branding se propisuje do vizuální identity vašich webových stránek a designu na sociálních sítích, ale také do klubových barev nebo loga týmu.

Vybudujte identitu týmu

Základem budoucího úspěchu vašeho týmu je jednoznačně silná identita jeho značky. Kulturu svého klubu můžete zdůraznit vhodně navrženým logem. Branding ale můžete podpořit také pomocí maskotů nebo kreativního sloganu, který bude váš tým provázet klidně po několik sezón – a někdy se stane jeho nedílnou součástí už napořád. Krásným příkladem je v tomto ohledu slavné You´ll Never Walk Alone, které je synonymem pro fotbalový klub Liverpool FC. Tento slogan bezpečně poznají i fanoušci konkurenčních celků.

Vytvořte pocit sounáležitosti

Díky povedenému brandingu se mohou výrazně posunout i výkony hráčů na hřišti. Celková prezentace a identita týmu se totiž propisuje do psychiky hráčů. Je proto důležité, aby členové týmu pocítili sounáležitost, ale také aby mohli být na svůj klub patřičně hrdí. 

Sounáležitost ale buduje brand i navenek. Díky nošení stejných symbolů nebo oblečení se vytváří velká klubová komunita, do které patří i fanoušci a sponzoři. Jakou součást týmu se tak cítí i ti, kdo se zrovna nepohybují na hřišti.

Aby byl váš tým vidět

Výrazný týmový brand zajistí, že váš tým bude všude nepřehlédnutelný. Což vám může zajistit přízeň nejen fanoušků, ale může vám pomoci oslovit i potencionální sponzory a partnery. Ať už se rozhodnete o invenční barevnou kombinaci, nebo poutavé logo, vaším cílem by mělo být zanechat nezapomenutelný dojem mezi fanoušky, ale také mezi soupeři. V tomto ohledu je opravdu důležité pečlivě promyslet každý detail, abyste vytvořili něco nového a neotřelého.

Jak vybrat designové prvky klubové identity

Klíč k úspěchu brandingu vašeho klubu tkví v maličkostech. Každý designový prvek tvoří jedinečnou součást vaší klubové identity. Kvalitní a propracovaný design ocení nejen vaši hráči, ale i vaši fanoušci. Oblečení a propagační předměty v klubovém designu potom budou určitě vidět. 

Jedinečné logo klubu

V případě sportovního klubu není logo jen ozdobný obrázek. Logo s sebou nese příběh klubu, odráží jeho historii a prezentuje postoje klubu. Vyjadřuje to, co dělá klub jedinečným. Mnoho klubů proto v průběhu času pochází rebrandingem především v oblasti loga. Týmy chtějí logicky držet krok s dobou, a tak jsou postupně aktualizována i loga. Tyto změny se dějí s větším či menším úspěchem. 

Rebranding klubového loga

Svého času vzbudila velký ohlas změna logu italského Juventusu Turín, který z loga odstranil ikonického koně a nové logo stylizoval pouze do minimalistického písmene J. Postupem času většina fanoušků logo přijala. To však nelze říct o změně vizuální identity české hokejové reprezentace, která se po letech negativních ohlasů nakonec vrátila k používání velkého státního znaku na dresech.

Při proměně vizuální identity spojené s klubem je proto postupovat skutečně obezřetně, fanoušci bývají v tomto ohledu poměrně konzervativní. Většinou se změně přizpůsobí, avšak není to vždy pravidlem.

Barevné schéma

Barvy na dresech a vaší celistvé grafické prezentaci tvoří podstatnou část identity vašeho klubového brandu. Známé a úspěšné týmy v profesionálním sportu jsou svými barvami vyhlášené. Pokud se začne mluvit o fialkách nebo o nerazzurri, hned každý zapálený fotbalový fanoušek zbystří a ví, že je řeč o Fiorentině a Inter Milan. 

Při výběru barev platí pravidlo, že v jednoduchosti je síla. Ve světě klubových barev se vyplatí mít jednu hlavní klubovou barvu a maximálně dvě doplňující barvy. Každá z barev působí určitým způsobem na lidské vnímání. Rozhodně byste také měli myslet na to, aby dresy dobře kontrastovaly se soupeři na hřišti, ať se vaši hráči za každých podmínek dobře rozeznají. 

Typografie a fonty

Fonty společně s ostatními vizuálními prvky vytváří soudržnou identitu vašeho klubu. Fontů je na výběr skutečně velké množství. Obecně se však můžete řídit pravidlem, že písmo s ostrými hranami evokuje sílu a dravost, zatímco písmo se zaoblenými hranami působí více přívětivě a přátelsky.

Ať už se rozhodnete pro jakýkoliv font, měli byste být v jeho používání konzistentní – od propagačních materiálů a webových stránek až po dresy. Vámi zvolený styl písma by měl být čitelný v různých podmínkách, aby vaše značka vzbuzovala seriózní dojem. 

Je to skutečně složitá alchymie a vedle šlápnou někdy i velkokluby. Jako příklad jsou například dresy Manchester City, které jsou v sezóně 24/25 popsány fontem, který i přesto, že vytvořil exkluzivně pro klub umělec, působí poměrně lacině jako nechvalně proslulý font Comic Sans.

Jak navrhnout design klubového oblečení

Mimo webové stránky, sociální sítě a propagační materiály jsou vaše klubové dresy skutečně živou a dobře viditelnou plochou. S tím ale samozřejmě souvisí, ale i výběr správného materiálu a strategické umístění designových prvků na oblečení. 

Výběr materiálu klubových dresů

Výběr správného materiálu pro oblečení vašich hráčů ovlivní nejen kvalitu vaší grafické prezentace, ale také výkon hráčů na hřišti. Pro oblečení na ostrý zápas je výhodné volit materiály, jako je například polyester, který dobře odvádí vlhkost. Pro vycházkové oblečení je zase výhodnější volit látky s příměsí bavlny, které jsou pohodlné a stylovější. 

Vybírat byste měli také podle toho, jak na dané tkanině bude držet potisk a barvy, aby bylo oblečení co nejtrvanlivější. Pokud si nejste jistí, který materiál a typ potisku je pro váš klub ideální, neváhejte se na nás obrátit.

Umístění loga a grafiky

Ve sportovní sekci platí nepsaná pravidla, že logo týmu se umisťuje na hrudník, nejčastěji k srdci. Zatímco na zadní stranu dresu se umisťuje číslo hráče a případně jeho jméno. Pro dodatečnou prezentaci vašeho brandu můžete využít navíc i oblast rukávů nebo stále častěji prostor za límcem.

Logo klubu by na dresu mělo být dostatečně velké, aby bylo dobře rozpoznatelné, ale zároveň by nemělo narušovat grafický koncept dresu. Čísla na dresu by měla být vyhotovena v dostatečné velikosti a kvalitním fontu, aby byla rozpoznatelná i ve chvíli, kdy se hráč pohybuje.

Možnost personalizace pro hráče

Profesionální zápasové oblečení obsahuje většinou i jména hráčů na zádech. S personalizací se můžete setkat ale i na tréninkových soupravách. Hráči mají zpravidla na teplákových soupravách natištěná svá čísla a někdy také na svrchních částech své iniciály. Podobně tomu je i u trenérského týmu. Tato personalizace dodá hráči pocit sounáležitosti s klubem, ale také jim pomůže rozpoznat si svou tréninkovou soupravu, která může být snadno zaměněna.

Udržitelnost v klubové identitě

Udržitelnost je stále důležitějším tématem pro sportovce i pro fanoušky, a tak je nezbytné se tímto trendem řídit i v případě klubového oblečení. Vaše jedinečná vizuální identita by měla být podpořena kvalitním materiálem, který trvale ponese barvy a design vašeho klubu v maximální možné kvalitě. 

Odolné a udržitelné materiály

Stále více klubů hledá ekologické varianty sportovního oblečení. Tkaniny z recyklovaného polyesteru nebo bio bavlny jsou nejen šetrné k životnímu prostředí, ale představují také výkonnou a pohodlnou alternativu pro sportovní oblečení. Uvědomělým a pečlivým výběrem materiálu jasně deklarujete svůj závazek k planetě a získáte tak přízeň fanoušků, pro něž je téma udržitelnosti důležité. 

Údržba a konzistentnost designu

Každé oblečení se časem obnosí a jeho výměně se jednou určitě nevyhnete. Přesto byste měli oblečení volit tak, aby si udržovalo i po delší době konzistentní kvalitu. Logo týmu, ale také barvy by měly být i po delším nošení dobře rozpoznatelné. 

Pokud se rozhodnete pro vytvoření limitované edice dresů, nezapomínejte na to, že by měly dobře zapadat do konceptu vaší značky. Díky konzistentnímu designu všech prvků na dresech, tréninkových soupravách a dalších předmětech můžete vybudovat profesionální image vašeho týmu.

Plánování aktualizací a rebrandingu

I silné a dlouhodobě úspěšné značky potřebují čas od času podstoupit rebranding. Pečlivě naplánovaný rebranding se může stát strategickým krokem, který odrazí růst vaší značky a přiblíží vás vaší fanouškovské základně. 

Při rebrandingu je klíčové identifikovat nejdůležitější prvky vašeho brandu, které zachováte a případně je pouze zdokonalíte. Příliš drastické změny mohou odradit fanoušky i hráče. Je proto nutné k tomuto procesu přistoupit nanejvýš citlivě.

Víc než jen dres

Dobře vytvořený sportovní brand jde vždy tak trochu za hranice hřiště. Budování týmové značky znamená vytvoření identity klubu, kterou ctí hráči i příznivci klubu. Výběr správného loga, klubových barev, ale i vhodného fontu, každý tento prvek přispívá k soudržnému a zapamatovatelnému obrazu vašeho týmu. Vytvoření jednotného týmového brandu a identity není jen o vizuálu a oblečení, je to o vytváření odkazu a hodnot, které váš tým představuje.

Zpět do obchodu