Jak mistrovství světa ovlivňuje trendy ve sportovním oblečení?
Mistrovství světa – ať už v čemkoliv – není jen sportovní událost, ale je to ohromný fenomén, který zasahuje více oblastí života od kultury až po trendy ve sportovním oblečení. Miliony diváků po celém světě sledují zápasy svých národních týmů a sportovní značky se předhání v tom, kdo představí zajímavější a inovativnější řešení. Mistrovství světa se tak propisuje do inovací ve sportovním vybavení, ale také do každodenního oblečení.
Přehlídka inovací sportovního oblečení
Každé mistrovství světa představuje pro výrobce příležitost, jak uvést na trh nějakou horkou inovaci. Vzhledem k celosvětovému zájmu o událost, jako je mistrovství světa, se tak na odiv staví sportovní oblečení, které je komfortní a zároveň podporuje sportovce ve špičkovém výkonu. Setkáte se tak s nejnovějšími typy dresů s maximální prodyšností nebo novou generací sportovní obuvi.
Hi-tech materiály
Doby těžkých a potem nasáklých dresů jsou tytam. Dnes se na mistrovství světa setkáte pouze s dresy, které poskytují optimální prodyšnost, regulaci vlhkosti a pružnost. V tomto ohledu si dlouhodobě drží primát značka Nike a její systém Dri-FIT ADV. Ragbisté a fotbalisté také často využívají výhody kompresního oblečení, které poskytuje oporu svalům při náročném výkonu a také pomáhají s prokrvením.
Důležitá je v tomto ohledu pro značky také udržitelnost. Na mistrovství světa v roce 2022 představila značka Adidas dresy, které byly vyrobeny s použitím až 50 % plastu, který byl sesbírán z pobřeží moří a oceánů po celém světě.
Na posledním mistrovství se nenechala zahanbit ani značka Puma, která se pochlubila tkaninou Ultraweave s technologií odvodu potu dryCELL. Repliky dresů této značky byly navíc vyráběny se 100% recyklovaným polyesterem.
Data a inovativní technologie
Na vrcholové úrovni se můžete u sportovního oblečení setkat také s pokročilými technologiemi. Během mistrovství světa využívají týmy pro sběr dat pokročilá zařízení pro získávání údajů o pohybu hráčů a jejich fyzické kondici.
Zejména do fotbalového světa promlouvá technika čím dál silněji. Začala se používat Goal-line Technology, svou roli získal videoasistent rozhodčího. Stranou už delší dobou nejsou ani hráči. Ti běžně nosí GPS zařízení, které již není zdaleka jen součástí tréninků. Možnost sledovat data hráčů živě při zápase dostaly týmy na fotbalovém mistrovství světa v roce 2018.
Některé značky také experimentují s 3D skenováním lidského těla a sportovcům potom dodávají individuálně přizpůsobené sportovní oblečení. Tato technologie bývá nejčastěji využívána pro výrobu kompresního oblečení na míru.
Inovace v obouvání
Pro většinu sportovců hraje velmi důležitou roli jejich obouvání. Ve spojitosti s mistrovstvím světa se vždy objeví inovativní modely kopaček a bot. Ať už se jedná o fotbal, basketball, nebo rugby, mistrovství světa často nastavuje trendy pro další vývoj obouvání v těchto sportech. Kopačky jsou stále lehčí a lehčí, aby podpořily rychlost hry. Stále více se také do popředí dostávají bezešvé modely pro maximální možnou kontrolu nad míčem.
V době konání ragbyového mistrovství světa se na trhu objevují modely, které zdůrazňují odolnost. Značky experimentují se zesílenými špičkami, nebo podrážkami, které zlepšují stabilitu.
Vývoj designu sportovního oblečení
Mistrovství jsou především o sportu, ale jsou také nevyhnutelně velkou podívanou a show. Každý další turnaj s sebou přináší sady sportovního oblečení, které jsou vyhotoveny v inovativním a poutavém designu.
Trendy dresů
Dresy týmů na mistrovství světa představují vždy něco více než jen oblečení. Každý dres v sobě nese i kus národní identity. Značky se tak snaží vždy mísit dohromady inovaci s národní tradicí a symbolikou. Například tuniské dresy značky Kappa na mistrovství světa ve fotbale 2022 nesly potisk punské zbroje ze 3. století př. n. l., která byla nalezena v Tunisku a odkazuje na jeho slavnou minulost.
Jindy je však třeba zachovat dlouhodobý styl týmu. Čím by byly chorvatské fotbalové nebo ragbyové dresy bez ikonického červenobílého kostkovaného motivu? Určitě by divák na první pohled nepoznal, že se jedná o chorvatský tým. Podobně jako kdyby Brazílie nehrála v kanárkových dresech nebo novozélandská ragbyová reprezentace „All Blacks” nehrála v černém.
Některé národní týmy také čas od času vydávají retro speciální edice, které využívají buď jako třetí sadu dresů, nebo slouží jako sběratelská edice.
Sběratelské rarity
Mistrovství světa nebo památná výročí s nimi spojená jsou pro sportovní značky příležitostí pro vydávání limitovaných a exkluzivních edic. Například značka Adidas představila speciální edici dresů na poctu argentinské legendy Diega Maradony nebo sadu dresů v ikonickém designu s retro logem ze 70. let.
Sportovní oblečení a streetwear
Na pouliční kulturu má sportovní oblečení stále zásadní vliv. Oversized dresy, ať už basketbalové nebo fotbalové, se ve streetwearu staly každodenní módní záležitostí. Do oblékání také výrazně promlouvají retro motivy a loga. V tomto ohledu hrají také významnou roli nejrůznější limitované edice, které přitahují zájem vyznavačů streetwearu, ale i širší veřejnosti.
Komerční a marketingový vliv na sportovní oblečení
Značky sportovního oblečení se u příležitosti mistrovství světa snaží co nejlépe předvést, protože tuto událost sledují miliony lidí po celém světě. Největší značky proto investují do sponzoringu, kampaní, aby dále posilovaly svou pozici na trhu se sportovním oblečením. Nejde jen to, kdo prodá nejvíce dresů, ale především o budování dlouhodobé loajality ke své vlastní značce.
Rivalita a sponzoring
Zviditelňování značky prospívá spolupráce se známými osobnostmi nebo předními týmy. Na mistrovství světa ve fotbale se vždy velmi silně projevovala rivalita mezi značkami Nike a Adidas. Adidas v tomto ohledu měl vždy trochu navrch vzhledem k tomu, že je dodavatelem oficiálních míčů k mistrovství světa a také kvůli spolupráci s národními týmy Argentiny a Německa. Hlavní tváří kampaně tak dosud často byl hvězdný Lionel Messi. Nike však zdatně kontruje díky partnerství s Brazílií, Francií a Portugalskem.
Někdy se však dostávají do popředí i méně známé značky. Mistrovství světa je totiž živnou půdou pro nejrůznější překvapení a i podceňované týmy zde mohou zazářit. Zájem o tyto týmy pak prudce stoupá a méně známá značka získá potřebný kredit pro lepší postavení na trhu.
Virální trendy
Druhý život sportovního vybavení probíhá na sociálních sítích. Stačí například, aby se hráč s velkým dosahem natočil s novou edicí dresu nebo kopaček a značce se doslova přes noc mohou zvednout prodeje. Velmi populární byla svého času kampaň k mistrovství světa ve fotbale 2014 Risk Everything, kde značka Nike využila známých osobností světového fotbalu jako Cristiano Ronaldo, Neymar nebo Wayne Rooney.
Rozmach sportovního merche
V době světových šampionátů roste poptávka po replikách dresů. Fanoušci chtějí svému týmu vyjádřit podporu dresem, ať už se vydají přímo na stadion, nebo pouze do místního sportbaru na společnou projekci zápasu. Velká poptávka je ale i po doplňcích, jako jsou čepice, šály nebo mikiny.
Dlouhodobý dopad mistrovství světa na sportovní oblečení
Mistrovství světa jsou přesně tím typem turnaje, který dokáže ovlivnit dlouhodobé trendy v oblasti sportu a sportovního vybavení. Ať už se jedná o profesionální, nebo amatérskou úroveň sportu. Inovace se totiž propisují i do sféry každodenního nošení. Jaké jsou v tomto ohledu hlavní trendy?
Udržitelnost a ohled k životnímu prostředí
Ve světě sportu nepatří udržitelnost k tématům, která by se objevila a pak po mistrovství světa zmizela. Jedná se o dlouhodobý trend a světové šampionáty slouží jako testovací pole pro inovativní materiály. Značky profesionálního sportovního oblečení jsou neustále pod tlakem, aby vyvíjely kvalitní a zároveň šetrné oblečení.
Hlavním trendem jsou tak recyklované materiály, ale také úsporná a uhlíkově neutrální výroba. V budoucnu se tak možná můžeme těšit na dresy, při jejichž barvení bude spotřebováno pouze minimum vody.
Vliv sportovního oblečení na vycházkovou módu
Je zcela obvyklé, že se stírají rozdíly mezi sportovním oblečením, které je určeno pro zápasové vytížení, a streetwearem. Dresy, tenisky a tréninkové sady, které nosí vrcholoví sportovci, často přecházejí i do šatníku vyznavačů streetwearu. Fotbalové, basketbalové nebo ragbyové dresy se tak staly stejným doplňkem k džínům jako kterékoliv jiné tričko. Klíčovým faktorem oblíbenosti sportovního oblečení je také jeho pohodlnost a stylovost.
Vliv na rekreační sportovce
Technologie představené na mistrovství světa jako žhavé novinky si vždy pomalu, ale jistě najdou cestu i mezi amatérské nebo rekreační sportovce. Funkční oblečení a materiály, které dobře odvádí vlhkost od těla, se stávají stále dostupnějšími alternativami. Zatímco originální dresy jsou celkem drahou záležitostí, výrobci věnují důkladnou péči i replikám, které jsou cenově dostupnou a kvalitní alternativou k hi-tech sportovnímu oblečení.
Mistrovství světa je víc než závěrečný turnaj
Mistrovství světa jsou globálním fenoménem, který pomáhá posouvat možnosti sportovního oblečení kupředu. Každý další ročník přináší celou řadu inovativních materiálů, grafických návrhů, ale také kreativních marketingových tahů. Dresy a boty, které na vrcholové akci obléknou ti nejlepší hráči a nejúspěšnější týmy, se rychle stávají předmětem zájmu fanoušků i sportovních nadšenců, kteří se chtějí přiblížit svým idolům. Ať už se jedná o mistrovství světa ve fotbale, ragby, nebo basketbalu, je šampionát vždy místem, kde se rodí trendy, které vás budou po mnoho let provázet na hřišti i v běžném životě.